Det sker i hovedet på din 3-6-årige

Torsdag d. 30. oktober 2014 - af Anne Romanelli

Leger med 'det farlige'

I 3-6-års alderen går det for alvor op for dit barn, at man kan komme til skade - og endda dø. Det er meget at tage ind for et børnehavebarn, og barnet reagerer bl.a. ved på en gang at være tiltrukket af og bange for farlige væsener. Det bærer legen også præg af - det onde skal bekæmpes!

Dit barn har derfor en særdeles livlig fantasi, men det er ikke altid i stand til at skelne mellem fantasi og virkelighed. Du bør derfor ikke afvise al snak om uhyrer under sengen, når dit barn pludselig er bange for mørket. Det har brug for din hjælp til at bearbejde og overvinde sin frygt.

Læs også: Sådan støtter du dit bange barn

Du kan måske fortælle en historie om engang, du selv var bange, og hvordan du overvandt det. Eller hjælpe barnet med at jage trolden ud af værelset. Måske kan I også aftale med trolden, at han passer på barnet i stedet for at stå der og se uhyggelig ud.

Husk også, at det sensitive barn måske helst vil ligge lidt i mors trygge seng, mens det aktive barn hellere vil bekæmpe uhyret inden sovetid.

Lyver og snakker, så det driver

Barnets fantasi smitter også af på sproget. Når dit børnehavebarn kæmper med at skelne fantasi fra virkelighed, kommer der også ofte en række løgne ud af det - og det er typisk ikke bevidst.

Når barnet fortæller, hvad der er sket i børnehaven, kan det sagtens overdrive kraftigt uden selv at være klar over det: 'Jeg bar en spand med 100 kilo sand i dag!'. Her spiller den endnu ikke fuldt udviklede fornemmelse for vægt og mål selvfølgelig også ind.

Læs også: Fortæller dit barn røverhistorier?

I det hele taget plaprer barnet løs. Det har mange tanker at bearbejde og er samtidig blevet sikkert i sit sprog. Det betyder også, at det nysgerrige barn spørger løs om alting og også noget, som måske er lidt pinligt for dig: 'Hvorfor har den mand sådan en tyk mave?'.

Hvis du synes, det bliver lidt for meget, kan du prøve at forklare barnet, at det ikke skal tale højt om fremmede. Eller foreslå, at I skifter emne.

Elsker (frække) ord

Din 3-6-årige er også blevet bevidst om, at drenge har en tissemand, og piger har en tissekone. Det betyder måske også, at de begynder at lege doktor og er aldeles interesserede i at undersøge sit eget og kammeraternes køn.

Læs også: Vi er bange for børns seksualitet

Nogle synes også, det er ustyrligt morsomt at se de voksnes reaktion på alle de frække ord og bandeord, de lige har lært i børnehaven.

Barnet elsker i det hele taget at lege med ordene og har stor glæde af at høre musik, rim og remser.

Stammen

Ca. 5 % af alle børn mellem 2 og 5 år stammer i kortere eller længere perioder (drenge oftere end piger). De fleste holder op igen af sig selv, men nogle få bliver ved.

Griber I hurtigt ind, kan I have held til at begrænse barnets stammen. Det er vigtigt, at barnet ikke mister lysten til at kommunikere, fordi det ikke tør åbne munden. Hjælp barnet med at acceptere sin talefejl ved at vise, at du accepterer den.

Læs også: Styrk dit barns sprog

Det gør du bl.a. ved at holde øjenkontakt og vise interesse, når I taler sammen, give banet tid til at tale, undgå at rette det, afbryde det eller fuldføre dets sætninger. Tal også med dit barn om problemet, og søg evt. hjælp hos de talepædagoger, der er tilknyttet kommunen.

Kilde: Babyxplore