Spis fisk med fornuft under din graviditet

Gravid mave
Torsdag, 20. april 2017 - 9:00 - af Jerk W. Langer, foto: Panthermedia

Som gravid tænker man naturligvis meget over maden, som har stor indflydelse på barnets udvikling. Både positivt, men desværre også negativt. Grundlæggende kan du spise omtrent, som du plejer. Nogle fødevarer bør man dog give ekstra omtanke, og det gælder ikke mindst fisk.

Fisk er sundt for os alle, men det gælder i særlig grad under graviditeten, hvor både barn og mor har glæde af de mange omega-3-fedtsyrer samt D-vitamin, jod og selen. Omega-3-fedtsyrerne støtter den normale udvikling af fostrets og spædbarnets nervesystem og hjerne samt synssans, indlæringsevne og hukommelse. De kan også modvirke for tidlig fødsel samt sikre normal fødselsvægt. Senest viser forskning, hvordan et pænt indtag af omega-3 i fosterlivet er med til at forebygge, at barnet senere i livet får astma.

En femtedel af alle hjernens fedtstoffer er omega-3, og da 70 procent af hjernen udvikles i fosterlivet, er det indlysende, hvorfor de er så vigtige for udviklingen og funktionen af hjerne og øjne.

LÆS OGSÅ: Sådan spiser du sundt, når du er gravid

Gode råd om fisk

Vælg både fede og magre

Som gravid anbefales du at spise 350 gram fisk om ugen. Spis forskellige slags, selvfølgelig gerne fede som laks, sild, ørred og makrel, men også de magre, blandt andet rødspætter, sej og torsk. Uheldigvis er fisk i varierende grad forurenet med kviksølv, dioxin og pcb. Stoffer, der i større doser kan være skadelige for fostrets udvikling.

Opdrættede laks er sikrest

Store laks fra Østersøen indeholder særlig meget dioxin, så spis højst én portion Østersølaks om måneden. Opdrættede laks får vi især fra Norge, og de er ikke forurenet med dioxin. Så selv om mange er principielle modstandere af opdrættede fisk, er de i denne situation et godt valg for den gravide.

Hold igen med rovfiskene

Som tommelfingerregel anbefales en gravid kvinde højst at spise 100 gram om ugen af store rovfisk, der kan indeholde meget kviksølv. Kviksølv ophobes gennem fødekæden, så der er mest i ældre, store rovfisk. Det gælder især helleflynder, sværdfisk, sildehaj, gedde, aborre, sandart, oliefisk, rokke, tunbøf og dåsetun.

Vælg dåsetun med omhu

Dåsetun indeholder typisk kun lidt kviksølv, da den fremstilles af små tunfisk. Men dåsetun fra større rovfisk såsom hvid tun eller albacoretun tilfører mere kviksølv. Som gravid anbefales du at spise højst én almindelig dåse tun om ugen samt holde dig helt fra dåser med hvid tun eller albacoretun.

Et godt supplement

Omega-3 som fiskeoliekapsler eller flydende præparat er i orden som supplement, men bør ikke erstatte fisk. En god strategi er at tage tilskud på de dage, hvor du ikke spiser fisk. En dosis på to kapsler svarende til cirka 1.200 milligram er passende og sikker.

LÆS OGSÅ: Gravid do's and dont's - det må du ikke

Pas også på med

Lever

Du frarådes generelt at spise lever, som kan indeholde meget A-vitamin, der i for store mængder kan føre til misdannelser hos fosteret. Leverpostej kan spises i mindre mængder. Hold dig også fra klassisk levertran, såfremt den indeholder vitamin A. Der er ingen grund til at tage vitamin A som tilskud, ud over hvad du får i en vitaminpille.

Alkohol

Jeg anbefaler generelt at holde sig fra alkohol som gravid, for alkohol passerer gennem moderkagen over i barnet og gør absolut ingen nytte. Større mængder er helt sikkert farligt for barnet og kan i svære tilfælde føre til føtalt alkoholsyndrom med misdannelser og mental retardation.

Kaffe, te og energidrikke

Som tommelfingerregel bør du som gravid højst drikke tre kopper kaffe dagligt samt også være moderat omkring andre koffeinholdige drikkevarer som te og cola. Koffein i større mængder mistænkes for at kunne fremkalde abort. Energidrikke kan indeholde meget koffein, så hold dig fra dem.

Få 1 måneds gratis adgang til massevis af blade