Din alder bestemmer, hvor meget du skal sove

Af Anne Romanelli. Foto: Pantherstock

Amerikanske forskere fra National Sleep Foundation har gennemgået en større mængde forskning om anbefalet søvn for forskellige aldersgrupper og har herefter lavet en mere overskuelig liste med anbefalingerne.

Det skriver videnskab.dk.

Listen, der altså viser et menneskes søvnbehov pr. døgn fra nyfødt og resten af livet, finder du nedenunder, og du kan altså her hurtigt tjekke, om du og dit barn får søvn nok:

Anbefalet søvn

• Nyfødte (0-3 måneder): 14-17 timer
• Spædbørn (4-11 måneder): 12-15 timer
• Småbørn (1-2 år): 11-14 timer
• Førskolebørn (3-5 år): 10-13 timer
• Skolebørn (6-13 år): 9-11 timer
• Teenagere (14-17 år): 8-10 timer
• Unge voksne (18-25): 7-9 timer
• Voksne (26 - 64): 7-9 timer
• Ældre (65 år+): 7-8 timer

Det er i øvrigt værd at bemærke, at anbefalingerne er til reel søvn, og ikke til hvor lang tid man ligger i sengen. Der er ingen forskel på kvinders og mænds søvnbehov.


Følg anbefalingerne - men stress ikke over dem!

Søvnekspert ved Bergen Universitet, Ståle Pallesen, er begejstret for den overskuelige liste og udtaler til forskning.no, at 'det er en rigtig god idé med sådanne retningslinjer', da søvn er særdeles vigtigt for både vores fysiske og mentale udvikling og velbefindende.

Han understreger dog, at det samtidig er næsten lige så vigtigt ikke at stresse over, om man sover en anelse for meget eller for lidt i forhold til anbefalingerne, da stress også kan påvirke krop og sind aldeles negativt.

Her finder du lækkert sengetøj til ungerne (NB: fri fragt!) >>

Her finder du det sødeste nattøj til dine børn (NB: fri fragt!) >>



Læs mere om babys søvn her:
10 tricks til at få baby til at sove
Få din baby til at sove med De 5 S'er
Få dit barn på 0-17 måneder til at sove (Video)
I disse perioder sover baby mere uroligt
Det kan påvirke søvnen, når din baby (0-15 mdr.) tager et tigerspring

Læs mere om større børns søvn her:
Sådan får du dit barn til at blive i sin seng
7 søde sengerutiner - der virker!